Dr. J.J.M. Westenbroek, Prisma-Lectuurvoorlichting, 1990
"Anne houdt gedurende dit seizoen van quarantaine een dagboek bij, dat loopt van 21 december tot 21 maart. Toch doet de vormgeving van dit verhaal heel wat artificiëler aan dan die van Het koekoeksjong. De gespannen aandacht voor details en de kort aangebonden, prikkelende stijl hebben zemet elkaar gemeen, maar dit 'dagboek' blijft ondanks de dateringen een bewerkt dagboek, een roman. Het is, op een aantal citaten na, niet in de ik-vorm geschreven, maar in de derde persoon enkelvoud. Dardoor ontstaat er een afstand tot de knap gerangschikte geschiedenis, en ruimte voor de onzichtbare verteller en de lezer. De consequentie daarvan wordt aan het einde duidelijk; het verhaal blijkt dan de liefdesrelatie te besluiten en te conserveren, en wordt daardoor definitief autonoom: de kunst bewerkt in deze roman heel nadukkelijk het leven."

Hans Warren, PZC, 06-10-1990
"[...] ook betrekt Brigitte Raskin de politiek, gemende breichten uit de krant, chansons, lectuur, toneel en film van de dag in haar relaas. Kortom: eris overal ruimte rondom het hoofdthema, dat daardoor nergens larmoyant of verstikkend wordt: de beluchting van haar winterkuil werkt prima En ook genezend: het einde is verrasend en toch logisch, onvermijdelijk."

Ares Koopman, Arnhemse Courant, 19-01-1991
"Hoe de schrijver heen en weer geslingerd kan worden tussen het werkelijke leven en de fictie die hij ervan maakt, is een reël probleem. De manier waarop Brigitte Raskin die realiteit in een werk van fictie aan de orde stelt, getuigt van de grote vindingrijkheid waarvan ze ook al in haar debuut blijk gaf. Ging het daar nog om haar en de ander (en diens onkenbaarheid), hier gaat het vooral over "haar en haarzelf" (en wat daarvan de kern uitmaakt). Die inzet maakt Overwinterdagboek tot een zo mogelijk nog kernachtiger boek dat Het koekoeksjong al was. Het zegt veel, zo niet alles, over wat "schrijven" is. Wie daarvoor zo weinig woorden nodig heeft als Brigitte Raskin in haar nieue boek, die mag zich met recht en reden een auteur noemen die veel te vertellen heeft."